Kuulumisia yhdistyksen vuosikokouksesta Valtuustotalon kahviossa 14.4.2004
Espoon keskuksen kehittämisprojektin vetäjällä Kyösti Oasmaalla oli runsaasti kerrottavaa kuluneesta vuodesta: paljon on saatu aikaan sekä suunnittelupöydillä että maastossa. Ilahduttavan moni ”uusikin” kasvo oli tullut mukaan kokoukseemme näiden kuulumisten houkuttamina. Tässä lyhyt yhteenveto Oasmaan esityksestä.
Kouluja tulossa paljon
Lagstadin yläasteen rakentaminen alkaa ensi vuonna ja koulu olisi käytössä syksyllä 2006, samalla kulkureitit kaupungintalon läheisyydessä kunnostetaan. Koulumestarin koulun ja päiväkodin rakentaminen käynnistyy ensi vuonna. Pappilanmäen yläaste olisi valmis 2008 Kirkkojärven koulun yhteydessä, joka samalla joko saneerataan tai rakennetaan uudelleen. Matinkylän ammattikoulu lakkaa ja sitä korvaamaan rakennetaan sairaanhoito-opistoa vastapäätä uusi koulu, johon tulisi mm. ammattikoululle tiloja. Tämä olisi käytössä jopa 2007.
Asuinrakentamista
Suviniityn asuinalue on luonnosvaiheessa. Alue kaavoitetaan kolmessa osassa ja lähimpänä Eurosparia oleva kortteli on parhaillaan käsiteltävänä kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Rakennusliikkeet ovat olleet alueesta kiinnostuneita. Rakennukset olisivat matalahkoja ja puistokaistale jäisi Suvelaan päin, mutta joka tapauksessa avara niittymaisema häviäisi. Tuomarilan aseman pohjoispuolella on parhaillaan käynnistymässä 2000 asukkaan kerrostaloalueen rakentaminen, jonka pitäisi olla 3 vuoden sisään valmis.
Kaupunginkallion alueen talouslaskelmat ovat meneillään. Vielä ei tiedetä kannattaako kunnallistekniikan rakentaminen ”vain” 22 000 kerrosneliöta varten.
Myös kirjaston taakse ja asema-alueelle on tulossa jonkin verran uusia asuinrakennuksia.
Kokonaisuutena Espoon keskuksen alue rakennetaan täyteen, mutta Oasmaa lupaa, että myös puistoalueita jää, kuten kaupungissa ainakin.
Liikennejärjestelyistä
Espoonportin rakennustyömaa on edennyt niin, että kadut ovat jo ajokunnossa, syksyllä myös ajopinnat, valaistus ja maisemointi ovat valmiit. Radan alitustyöt tehdään valmiiksi ensi talvella – kiskojen alla on jo palkit, jäljellä on kaivamista ja tukirakenteiden pystyttämistä. Vuoden päästä kesällä päässemme kulkemaan Espoonportin kautta. Vanha kehä III eli Espoontie rakennetaan kaduksi eli saa kevyen liikenteen väylät ja korotetut suojatiet. Espoon aseman yhteyteen suunnitellaan matkakeskusta, jossa erilaiset matkustusmuodot voisivat näppärästi yhdistyä samaan tyyliin kuin Leppävaarassa. Radan eteläpuolelle tulisi paikallisliikenteen terminaalit, jonne bussit ohjataan Kamreerinkadun ja ns. Alkon parkkipaikan kautta, jotta HIDAS-kaduksi muutettava Siltakatu rauhoittuisi. Järjestely tuntui paikalla olijoiden mielestä utopistiselta, mutta ”hankaluudet on otettava huomioon suunnittelussa”. Yleissuunnittelu hankkeesta on nyt keväällä ja lisää paikallisliikenteen busseja on tulossa jo tänä vuonna.
Liityntäliikenteen parkkipaikoista keskusteltiin, sillä nykyisetkin paikat esim. juniin menijöille ovat riittämättömät. Yhtenäistä kenttää ei ole tarkoitus varata, vaan autot pitäisi saada halleihin. Todettiin, että monet eivät mielellään aja halleihin katsomaan, olisiko siellä tilaa. Toisaalta kartalla etäisyydet näyttävät lyhyiltä, kun ei oteta huomioon hallin sisällä ajettuja matkoja. Turhaa ajamista vähentäisi elektroniset taulut, joista näkisi, missä on tilaa.
Myöhemmin voisi myös kaukoliikenteen terminaali tulla radan pohjoispuolelle, jolloin bussit voisivat ajaa Turunväylältä kehä III:n kautta Espoon keskukseen. Mikäli bussit käyttäisivät Helsingin keskustaan reittiä kehä II:n ja Länsiväylän kautta, olisi matkustajilla paremmat mahdollisuudet vaihtaa junaan, paikallisbusseihin ja metroon, eikä matka-aikatappio olisi kuin 6-7 min. Nykyisellään Turusta tulevat bussit ajavat klo 22 jälkeen lentoasemalle ja pois pääsee sitä ennen Lohjalla ja seuraavan kerran lentoasemalla, vaikka bussit ajavat hyvin läheltä Espoon keskustaa.
Kaupunkiradan rakentaminen käynnistyy mahdollisesti 2007 ja olisi ehkä valmis vuonna 2010.
Tässä yhteydessä asema toivottavasti siistiytyy muutoinkin, palaneen ravintolan tilalle ei tule enää grilliä vaan mahdollisesti kahvila ja hissit uusitaan.
Julkista rakentamista
Piispantalo Kirkkokadulla uimahallia vastapäätä on valmis vuoden kuluttua ja ensi kesänä voidaan tehdä kadunvarsi-istutukset, jolloin alue saa nykyistä edustavamman ilmeen pohjoisesta saavuttaessa. Kauan kaivattu kirjasto rakennetaan Eurosparin viereen. Hankesuunnittelu on meneillään, alkukesästä neuvotellaan tontista ja näillä näkymin ensi vuonna päästäisiin rakentamaan ja 2007 tilat olisivat käytössä. Hanke on mukana kaupungin budjetissa. Mahdollisesti saisimme myös musiikkisalin samaan yhteyteen, seurakuntayhtymälle tulisi tiloja ja uusi S-market avattaisiin.
Kokouksessa kysyttiin saammeko myös teatterin, mutta Oasmaan mielestä se ei sovi asuinalueiden keskelle, vaan hänen mielestään tarvitaan nimenomaan asuinrakentamista aluettamme elävöittämään.
Lommilan rakentaminen on suuri hanke, joka ei toteutune ihan lähiaikoina, mutta näillä näkymin sinne kaavaillaan 1-2 hypermarkettia. Sinne tulisi erikoistarjontaa ”joka kuitenkin pitäisi hakea muualta”. Jos hanke toteutuu, nähdään, kuinka Espoon keskuksen palveluille käy. Täydentävätkö nämä ostoskeskukset toisiaan vai näivettyykö toinen ja riittääkö molempiin asiakkaita? Onko järkevää rakentaa kauppakeskus paikkaan, johon on pääsy pääasiassa vain omalla autolla, kun vajaan kahden kilometrin päässä voisi kehittää jo olemassa olevaa kauppakeskusta, johon on erinomaiset yhteydet julkisilla kulkuneuvoilla?
Virpi Palmgren